tekstuur-zoekmachine-optimalisatie, goedkope websites, webredactie

| meer

Doelgroepsgericht webschrijven als basis voor een hoge Google-positie

Zoekmachine-optimalisatie op basis van unieke content

Programma workshop SEO-optimalisatie

● 14:00 uur – Inloop en kennismaking
● 14:30 uur – Wat is zoekmachine-optimalisatie (SEO)
● 15:00 uur – Hoe voeg je SEO toe aan je webcommunicatie?
● 15:15 uur – Kritische blik op websites van deelnemers, verbetersuggesties (en koffie)
● 16:00 uur – Goede webteksten schrijven (oefening), onderlinge beoordeling en korte evaluatie.
● 17.00 uur – Netwerkborrel (na opgave via Seats2Meet)

Voorstelrondje

:
● Hoe ben je bij mij terecht gekomen?
● Wat zou je graag willen leren?

Waarom doe ik dit?

● Ik vind het leuk om mijn kennis met jullie te delen.
● Ik denk dat het goed te doen is om je eigen website hoger in de zoekresultaten te krijgen door voor je doelgroep interessante en voor Google unieke inhoud te schrijven.
● Ik vind dat de huidige zoekmachine-optimalisatie te technisch is, terwijl hij over “unieke content” zou moeten gaan (maar ik denk dat veel SEO-specialisten van oorsprong techneuten zijn).

Doel

● Schrijf optimaal voor je doelgroep, dan schrijf je ook optimaal voor Google (ook Google leest van links naar rechts en van boven naar beneden en doet niets met inhoudsloze teksten als “Welkom op deze site”).
● Als je weer naar huis gaat en je neemt je voor om elke keer als je aan de website werkt, door de ogen van iemand uit je doelgroep te kijken en te schrijven, dan ben ik tevreden. Zoekmachine-optimalisatie is voor een goeie webredacteur een levenshouding, zoals je je eetgewoonten aanpast na een afslanksessie.
● Met andere woorden:
Het handig dat je enig inzicht hebt in hoe html werkt en hoe Google je site leest, maar je zult zien dat als je site makkelijk te lezen en te doorzoeken is voor je bezoeker dat ook voor Google geldt.

Hoe wil ik dit bereiken?

● Ik ga uit van de overeenkomst tussen het leesgedrag van Google en je doelgroep (van links, naar rechts, met teksten die een heldere structuur hebben, concreet taalgebruik gebruiken en kernachtig zijn. Dit betekent dat je voor een online nieuwsbericht kiest voor de vorm van een persbericht en een langere webpagina schrijft in de vorm van een krantenartikel.

Wat is SEO? (Zoekmachine-optimalisatie)

● Optimaliseren van de leesbaarheid van een website voor zoekmachines, zodat die website hoger komt te staan in de zoekresultaten (liefst op de eerste pagina voor een bepaald zoekwoord (bij de eerste 10 resultaten).
● Optimalisatie een inhoudelijke en een technische component:
– De meeste techniek is vooral belangrijk als je een nieuwe site wilt. (daarover gaat deze workshop niet).
● Kern: als je site optimaal geschikt is voor je doelgroep, is hij ook geoptimaliseerd voor zoekmachines. Google heeft in Nederland praktisch een monopolie (meer dam 90%). Zorg voor inhoud die uniek is voor jouw website en jouw organisatie, dan is de inhoud ook uniek en dus interessant voor Google. Optimaliseer in de eerste plaats voor je doelgroep, niet voor Google.
● Belangrijker dan dat je weet hoe Google een wensite leest, is en dat je weet wie je doelgroep is.
– (is de doelgroep voor iedereen duidelijk?)
– Wie heeft er goed zicht op het Google-gedrag van zijn doelgroep?
– Hoe zou je dat kunnen krijgen?
Op www.tekstuur.nl heb ik allerlei instrumenten gezet om meer zicht te krijgen op je doelgroep.

OPDRACHT ALS WEBREDACTEUR:
– Jouw opdracht is om het leesgedrag van je doelgroep (een mens en sitebezoeker en het leesgedrag van Google op jouw site zo dicht mogelijk bij elkaar te brengen.

Hoe voeg je SEO toe aan je webcommunicatie

● Bepaal je doelgroep (Wie wil je met je site bereiken?)
● Wat wil je met je site bereiken (voorlichten, informeren, verkopen)?
● Voldoet jouw eigen website hieraan?

Inzet Social Media

(als promotiekanaal voor een “Event”)

Doelgroep
Net als voor zoekwoorden geldt: hoe meer concurrentie, des te moeilijker is het om je te onderscheiden. Vraag je ook hier af: waar vind ik mijn doelgroep en daarnaast ook: weegt de tijdsinvestering op tegen het resultaat? Als zzp-er met een bedrijf op naam, heb je waarschijnlijk veel meer aan Linkedin en een hoop contacten dan een fanpagina op Facebook. Wanneer iemand Googled op de naam van één van jouw Linkedin-contacten, komt in de Google-samenvatting ook jouw naam te staan.

Hoe gebruik je social media?
● Naast je eigen site?
● Als aanvulling op je eigen site?

Maak van Social media Giftmedia (bied “the making of aan” handleidingen, programma’s. Maak bezoekers via de Social Media lekker voor je aanbod.
● Scheid je activiteiten in de Social Media van je meer aanbodgerichte website.
● Gebruik Social media ook om aanbevelingen te krijgen (de “Likes” van Facebook zijn daar bij uitstek geschikt voor) of organiseer volgers (Twitter en Youtube.

Maak een keuze waar je je zwaartepunt legt, bijvoorbeeld op:
● Linkedin: B to B;
● Youtube: B to C;
● Facebook: C to C (recensies, likes en aanbevelingen);
● Twitter: Persoonlijk contact met je doelgroep;
● Wikipedia: feitelijke info over jouw branche.

Er zijn verschillen:
● Social media als Youtube, Wikipedia en Twitter kunnen zelfstandig bestaan.
● Facebook heeft een verwijzende site nodig, bijvoorbeeld die van je eigen organisatie.
(Omdat de belangrijkste info op Facebook wachtwoord beschermd is en je aangemeld moet zijn).
● Hetzelfde geldt in mindere mate voor Linkedin, maar Linkedin heeft ook een veel kleinere doelgroep (namelijk: bedrijven, arbeidsbemiddelaars werkenden en werkzoekenden).

BASIS VAN HTML:

● Wat ziet Google (wat is een bronpagina en hoe krijg ik te zien wat Google ziet?bronpagina
● Wat zijn de belangrijkste html-tags: en waar vind ik die op een bronpagina?

● Plaatjes, logo’s en links te optimaliseren?
Afbeeldingen optimaliseren

Google leest net als wij van boven naar beneden en van links naar rechts en ontleent aan die hiërarchie het belang van zoekwoord. Daarnaast bepaalt Google hiërarchie aan de hand van lettergroottes en het aantal keren dat een zoekbegrip op een pagina voorkomt. Net als bij het zoeken op enkelvoudige of meervoudige zoektermen en de concurrentie, geldt iets dergelijks voor je presentatie op de Social media. Op Facebook is de concurrentie groter dan op Twitter.

Kritische blik op sites van deelnemers

http://charlotteleemans.wordpress.com/
http://nordicvibes.com/

● Wat vind je van de inhoud
(is in één oogopslag duidelijk waar de site over gaat?)
(Wie is de afzender?)
● Vormgeving
(Dragen kleurstelling en indeling bij aan het doel van de site)
● Navigatie
(zijn de verschillende onderdelen logisch gerangschikt)
● Wat vind je van de “titles” in de adresbalk, van de pagina, plaatjes, links en navigatieknoppen?

OPDRACHT
● Google enkele van de bovenstaande sites.
– Wat valt je op aan de “page-title” (deze mag max. 80 tekens bevatten) en aan de samenvatting onder het Google-resultaat (max. 255 tekens).
– Wat valt je op?
● OPLOSSING: maak een Google-Alert aan voor je eigen website en pas de titel, samenvatting of tekst van het nieuwe bericht of de pagina tussentijds aan.

Een op tekst geoptimaliseerd voorbeeld
Kaasboerderij Weenink
(ontzettend goed op inhoud geoptimaliseerd, nummer 1 op het zoekwoord “kaasboerderij”, als gevolg van heel veel unieke content maar bereik je hiermee ook de liefhebber van ambachtelijk gemaakte kaas? De homepage is een rommeltje aan items en vetgedrukte linkjes, maar de navigatie is fantastisch geoptimaliseerd.

Webinhoud schrijven

● Het lezen van scherm is een stuk moeizamer dan van papier. Ook daarom is het van belang om je pagina’s kort te houden en ze goed te structureren met behulp van heldere tussenkopjes.
Webnieuws schrijven

Waarom de vorm van een persbericht of krantenartikel?
● Beantwoordt aan de leeshërarchie van Google.
● Geeft de meeste kans dat de info volledig is als een bezoeker niet via de homepage binnenkomt). De pagina fungeert dan als een “landingspage”.
● Geeft de meeste kans dat er een goede samenvatting bij het Google-resultaat wordt getoond.
● Bevat tussenkopjes, dus het beste leesbaar vanaf scherm.

Persbericht schrijven (krantebericht).
Beantwoord altijd drie vragen:
● Waarover gaat het? (onderwerp),
● Voor wie is het bericht of de pagina (voor welke doelgroep schrijf je)?
● Waarom moet de doelgroep het lezen (Waarom is het belangrijk?) What’s in it for me? 9waarin is het onderscheidend/)

NB: Verschil met een echt persbericht is dat de vragen: Wanneer en waar niet beantwoord hoeven te worden.

Ga pas schrijven als je het antwoord op deze drie vragen precies kunt beantwoorden
(de rest, zoals “tone of voice”en de “u”- of “jij”-vorm is onder meer afhankelijk van de sector waarin je werkt en de correspondentie-afspraken die binnen jouw organisatie zijn gemaakt. Het Internet staat verder vol met schrijftips).

Handig voor als je het even niet meer weet:

Mijn SEO-checklist: Checklist zoekmachine-optimalisatie

Afsluiting en evaluatie

Schrijf een kort berichtje over je ervaring met deze training onderaan deze pagina, dan kon ik hem verbeteren voor eventuele volgende cursisten in het najaar.

Netwerkborrel

Voor wie zich heeft opgegeven via Seats2Meet

2 reacties

Esther  on maart 27th, 2013

Nogmaals superbedankt voor de zeer geslaagde workshop: laagdrempelig en makkelijk te volgen (ook voor mensen die hier nooit eerder mee te maken hebben gehad).

Erg leuk, bedankt voor de leuke foefjes die je ons hebt laten zien. Het was een interessante, leerzame middag.

Arthur  on april 10th, 2013

Dag Esther,

Dank voor je fijne feedback. Ik heb nu iets uitgeknobbeld over het optimaliseren van plaatjes; Voeg zoekwoorden toe, gescheiden door liggende streepjes en kijk wat je met social media als Twitter, Facebook, Wikipedia en Linkedin kunt doen. Op Linkedin ben je vast al en Youtube is fantastisch. Voor Wikipedia moet je eerst mijn bijdrage lezen, maar dan is dat waarschijnlijk het allermakkelijkst.

Laat een reactie achter

Maak de som af en klik op: \"Reactie plaatsen\" * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.