Pagina-titels en beschrijving belangrijk

In de meeste webonderhoudsprogramma’s kun je een titel en beschrijving opgeven.

Pagina-titel
Maak voor elke pagina een aparte titel en heldere beschrijving. De pagina-titel vindt Google zeer belangrijk en mag ongeveer 80 tekens bevatten. De pagina-titel verschijnt in de blauwe bovenbalk van je webbrowser. Probeer de zoekwoorden zover mogelijk vooraan in de “page-title” te zetten, zonder dat het tot onleesbaar Nederlands leidt

Beschrijving
De beschrijving is niet belangrijk voor je positie in Google, maar wel voor de lezer die de Googleresultaten ziet. Een vreemde of ontbrekende beschrijving zal Google-gebruikers ervan weerhouden om op een link te klikken. Sommige websites verspreiden immers virussen of andere “stiekeme software”: zorg dus voor een omschrijving die jouw website helder omschrijft. Binnen de eerste 155 posities (lettertekens + spaties) moet je de belangrijkste informatie gegeven hebben. Daarna laten de Google-resultaten drie … zien.

Alineakopjes
Probeer er bij het schrijven van webteksten rekening mee te houden dat binnen elke alinea (die voorzien moet zijn van een vetgedrukt kopje) de belangrijkste informatie binnen de eerste 155 tekens moet vallen. Afhankelijk van de gebruikte zoektermen, haallt Google namelijk ook omschrijvingen van midden op een pagina. Google zoekt namelijk naar passages die de in Google gebruikte woordcombinaties zo dicht mogelijk benaderen. Een kopje erboven helpt Google te bepalen dat de tekst belangrijk genoeg is als omschrijving van de pagina. Het is dus niet gezegd dat in een Google-resultaat altijd de tekst wordt getoond die de webredacteur als omschrijving heeft opgegeven.

Schrijfvaardigheid
Dit stelt hoge eisen aan de schrijfvaardigheid van de webredacteur. Met name de eerste twee regels van elke alinea moeten fantastisch beschrijvend, bondig en helder zijn. Hiermee is ook verklaard dat de start van de homepage met: “Welkom op deze website” verloren tekst is.