Lieve mam,
De laatste dagen schoten er steeds herinneringen door mijn hoofd van toen we allebei het leven nog voor ons hadden. Bijvoorbeeld dat we naar Tricht verhuisden; ik twaalf was, jij vijfendertig en Theo veertig: viriel en in de kracht van zijn leven, waar jij als vrouw alleen maar last van had.
Plotseling dacht ik ook aan Kleutertje luister op de radio, waar we, in mijn herinnering, heel knus samen naar luisterden. Ik zal een jaar of vier geweest zijn en je twee dochters nog niet uit de luiers, dus te jong. Robert zou nog twee jaar op zich laten wachten.
Hoe ik erbij kwam dat het knus was, weet ik niet; misschien is het samen-luisteren hooguit een enkele keer voorgekomen
Radiootje
Volgtijdelijk klopt het waarschijnlijk wel, want op mijn vijfde ging ik naar de kleuterschool. Als je het nu luistert via internet, klinkt het allemaal heel belerend en muf; je zou het geen kind meer aan willen doen. Ik herinner me zelfs een simpel radiootje met een wit of crèmekleurig frontje en waarschijnlijk maar twee geribbelde draaiknopjes: één voor de afstemschaal en één voor aan/uit en volume.
Lang geleden
Dit soort gedachten spelen voortdurend door mijn hoofd, omdat ik me toen geliefd en veilig moet hebben gevoeld en jij je mooie donkere haar nog had en pas 27 was. Je had je hele leven nog voor je en toch ook weer niet, want alles werd bepaald door je tirannieke echtgenoot en te veel jonge kinderen waarvoor de zorg op jouw frêle schouders rustte. Dat alles maakt het des te onbegrijpelijker dat je er niet meer bent. We spreken over midden jaren zestig, op een mensenleven lang geleden. Jij bent er niet meer en bent toch 86 geworden. Onze kwelgeest regeert door tot over zijn graf heen. Je ex ging jou een half jaar vooraf en werd bijna 91.
Haast met leven
Vanmiddag realiseerde ik me dat ik haast moet maken met leven, weer leren genieten en nieuwe mensen ontmoeten aan wie ik me wil binden. Jouw onvoorwaardelijke liefde komt nooit meer terug, maar misschien een andere. Het zal in elk geval anders zijn dan met Lia of Ida, omdat ze net als ik op leeftijd zal zijn. Een vrouw van mijn leeftijd heeft misschien eerder behoefte aan een beeschouwend gesprek dan aan lichamelijkheid, waarvan ik vind dat ik nog iets tegoed heb, zoals ik als laatbloeier nog zoveel zou willen inhalen. Maar ik heb het eeuwige leven niet en wij scheelden maar 23 jaar, waarvan al bijna een jaar voorbij is. En als man heb ik ook nog een kortere levensverwachting dan jij. Maar ik weiger geforceerd op zoek te gaan naar ‘iets’. Dat is me uiteindelijk bij Ida slecht bekomen en aan zwaan-kleef-aan heb ik geen behoefte; aan erudiete en kritische mensen om me heen wel. Ik heb te lang genoegen genomen met minder om maar niet alleen te hoeven zijn. Ik moet wel een beetje haast maken, mam en haast is net zo’n slechte raadgever als angst, denk ik.
Ben ik toch weer aan een brief begonnen, diep in de voorjaarsnacht of heel vroeg in de ochtend, omdat ik je nog niet missen kan.
Cadeautje
Kreeg vandaag nog een cadeautje aan mezelf binnen voor mijn audio. Gaf een onverwacht grote klankverbetering. Het blijkt altijd nog beter te kunnen. En het klinkt gek, juist vanwege mijn halfdove rechteroor neemt mijn luisterplezier toe, net als bij live-muziek. Ik heb dan weinig last van mijn gehoor. In de eerste plaats, omdat het zo zuiver klinkt en in de tweede plaats, omdat live muziek altijd harder wordt gespeeld dan thuis, ook in het muziekcentrum. Hard zetten kan thuis natuurlijk niet, vanwege de buren, dus moet ik het hebben van zuiverheid en de details in de weergave.
Geen tijd voor twijfel
Het leven is kort, besef ik sinds jij er niet meer bent. Wachten en twijfelen is onzin, dus heb ik vandaag de laatste twee onderdelen besteld die ik nog zou kunnen verbeteren. 300 euro samen. Peanuts op een mensenleven. Het is niet gezegd dat ze een verdere verbetering gaan geven, maar de laatste had ik ook niet verwacht. De oude onderdelen verkopen is lastig, omdat het onbekende Chinese merken zijn van AliExpress, maar het is me al eerder gelukt, omdat ik alles wat ik gekocht heb vergeleken heb met het duurste wat je in Nederland kunt kopen.
Audiofiel
Audiofielen zijn voor twee dingen gevoelig: duur is goed, want geeft status, net als een dure auto. En mensen die echt van muziek houden, zijn soms bereid iets nieuws te proberen, zeker als een ander het risico al heeft genomen van een dure aankoop. Dat durf ik en er is altijd iets moois uitgekomen. Van de nieuwsgierige muziekliefhebber die zelf niet gauw een dure aankoop bij AliExpress zou doen, moet ik het hebben.
Cadeautjes
Eerlijk zijn in een advertentie helpt ook; je kunt op Marktplaats maar één keer iemand bedonderen. En als het toch tegenvalt, sturen ze het maar terug. Dat mag ik ook, als ik bij Ali koop. Voor een schijntje doe ik het niet weg; dan breng ik het liever naar de Arm voor de liefhebber. Het belangrijkste is dat ik mezelf weer cadeautjes geef, waarvan ik geniet, mam. Nu maar een biertje nemen, nog een uurtje muziek luisteren en twee weken in spanning afwachten tot de laatste twee onderdelen binnen zijn en dan oud en nieuw vergelijken. Voegt het klankmatig niks toe, dan gaan ze terug naar Ali anders gaan de oude spullen weer Marktplaats op. Er valt op voorhand niets van te zeggen. Spannend is het wel, ook omdat er na 15 jaar knutselen, luisteren, verbeteren en weer luisteren en af en toe flink geld uitgeven, echt niets meer te verbeteren valt, althans tot er een apparaat definitief stukgaat en dan bedoel ik niet mijn 25 jaar oude wasmachine of koelkast, maar mijn even oude, prachtige versterker.
Plotsdoof
Een nieuwe zoektocht van jaren is echt niet wat ik wil, ook omdat ik daar, naar mijn gevoel de tijd niet meer voor heb. Sinds ik ruim twee jaar geleden plotsdoof werd aan één oor, ben ik blij dat ik flink geld aan mijn hobby heb uitgegeven en gekocht wat ik wilde hebben, alsof ik voorvoelde dat ik er pas nu ten volle van zou profiteren.
Liefs, Tuur